tirsdag den 15. april 2008

Simultane dialoger
Carsten Jessen

Teksten omhandler børn og unges brug af mobiltelefoner - uanset hvor de er og hvad tid på døgnet, det er.
Hidtil har det sociale samvær været forbundet med det, at være sammen fysisk, mens dette medie har muliggjort samvær på tværs af grænser uden en egentlig fysisk kontakt.
Opfattelsen af brugen af mobiltelefoner som et "forstyrrende element" har fået en skole til at forbyde eleverne deres mobil - fordi de ikke blev opfattet som nærværende nok, ukoncenterede og ude af stand til fordybelse pga dette - men netop brugen af denne kommunikationsmåde viser, at børn og unge er i stand til at skabe kontinuitet og sammenhæng i deres sociale relationer og evner at have simultane processer - altså at "multitaske" med og om mangt og meget - hvilket kræver både overblik, koncentrationsevne og omstillingsevne - samtidig med at evnen til at indgå i tætte relationer med få mennesker ikke frarøves dem på baggrund af dette.
Spørgsmålet er hvorvidt et forbud vil hindre eller fordre - man risikerer, at de unge føler en art "social klaustrofobi" dermed - udviklingen i samfundet vil fortsætte med eller uden forbud - og mobiltelefonen er det bedste eksempel på, hvordan de unge formår at fastholde sociale kontakter i det senmoderne hverdagsliv med konstante skift.

Ingen kommentarer: