torsdag den 17. april 2008

Mobile medier - mobile unge
Formidlingsrapport 02/05

Rapporten er udarbejdet på baggrund af en undersøgelse i 2004 om unge danskeres mobiltelefonbrug.

Foreløbige fund
Christian Madsen

Mobiltelefonen anvendes primært til samtale og sms
-15-17årige sms'er mere end andre unge - piger generelt mere end drenge
-drenge taler mere i mobil end piger uanset alderen
-man er populært blandt unge
-ældre emailer mere end yngre - drnege mere end piger

Nye produkter og tjenester anvandes primært ved anskaffelsen
-funktionaliteter, kvalitet, enkel håndtering og lave priser efterspørges
-early adapters findes hovedsagligt blandt de yngste
-ældre brugere ret konservative - man bruger de funktioner, man "kender"
-funktionerne som vækkeur, alarm etc. bruges meget

De tillægstjenester, mobiltelefonen tilbyder, fås ofte bedre, billigere eller enklere til andre medier
-pc bedre til spilk etc. pga skærmstørrelse, tastatur etc.
-spillet snake er populært på mobiletelefonen
-mp3 bedre til musik end mobiltelefonen
-digitalkamera bedre end mobiltelefonen's kamera

De to væsentligste fordele ved mobiltelefonen er iflg. respondenterne, at den skaber en gensidig tilgængelighed, og at man akan skrive og modtage sms'er med den.
-man kan altid nås eller få fat i andre
-mobilen er personlig
-sms er en diskret kommunikationsform i offentlige rum

Jo tættere relationer man har med modtageren, eller jo vigtigrer et budskab er, jo rigerer et foretrækker man at have i kommunikationssituationen.
-sms skal kunne forstås korrekt - korrekt grammatik vigtig for ældre
-sms sprog med rebus, forkortelser etc. forbindes med poptøser og teenagere
-smileys populære blandt alle

Drenge chatter mere end piger - yngre mere end ældre.
Drenge bruger email mere end piger - ældre mere end yngre
Lidt flere drenge end piger der har bredbånd hjemme
Piger bruger sms og samtale mere end drenge
De ældre bruger mere mobil end fastnettelefon til samtale
Yngre - især piger - sms'er mere end ældre
Drenge taler mere i mobiltelefonen end piger

Forskellige aldersgrupper foretrækker forskellige medier - alt efter hvad man er vokset op med /vant til - hver aldersgruppe overfører formentlig sine vaner gennem tiden - så derfor vil disse resultater formodentlig rykkes, hvis samme undersøgelse laves igen om nogle år.

Forskellige brugertyper
Den mobil freak -pige som vil være "med på moden", kan ikke leve uden sin mobil, skal konstant være i kontakt med vennerne og kunne følge med i alt, hvad der foregår, bruger mobiltelefonen overalt
Den gennemsnitlige, yngre bruger - drenge som piger, bruger mobilen til at ringe og sms'e med, ny eller gammel model betyder mindre, bruger andre medier, kan leve uden
Den praktisk anlagte, ældre bruger - mænd som kvinder, bruger hovedsaglig mobiletelefonen af praktiske årsager, mere fokus på mobilens funktion end udseende, bruger mere pc'en, kan snildt ligge mobilen fra sig
Teknobruger - ældre drenge med hang til den nyeste teknik fordi det interesserer dem, har flere og bruger andre medier pga. interesse for teknikken, følger med i den digitaliserede udvikling - ikke nødvendigvis den nørdede type


Adaption af ny mobilteknologi - hvem træder det første skridt?
Kurt Holm Jensen og Jacob Lyng Wieland

Begrebet early adapters blev introduceret i 1963 af Everett M. Rogers i en undersøgelse om hvordan mennesker generelt adapterer ny teknologi.

Early adapters af ny mobilteknologi - early adapters er én, der hurtigt forstår og bruger den nyeste teknologi af praktiske årsager, ikke forholder sig skeptisk til den, ser muligheder istedet for problemer, forstår de tekniske udtryk, udskifter hurtigt sine medier til det nyeste på markedet.

Early adapters udgør 13,5% af befolkningen og er derfor kommercielt interessante, fordi de med deres interesse driver udviklingen frem, prioriterer det økonomisk og gerne udbreder den til sine omgivelser.

Bagvedliggende faktorer for at "become" early adapter er f.eks livsstil og alder - motivet for det kunne f.eks. være at ville opnå social status i vennegruppen og opbygge en identitet via dette

Ingen kommentarer: