onsdag den 16. april 2008

Sam...ta...le? - Ej blot til lyst
Kim Rasmussen og Søren Smidt
Politiken d. 12.06.1999

Teksten omhandler det nyeste indenfor mobilverdenen - den sponsorerede mobiltelefon. Den sponsorerede mobiltelefon vil sige, at man vil blive afbrudt midt i sin samtale for at give plads til reklamer. Normalt forbinder man en telefonsamtale som noget privat, men med reklameindslagene bliver ens private sfære pludselig brudt af innovativ og aggressiv markedsføring fra reklamebranchen - HVIS man vel at mærke vælger dette - for det er frihed at kunne vælge til eller fra - vælge mobil uden betaling med reklamer, eller mobil med betaling uden reklamer.
Men spørgsmålet er, om man ikke lærer f.eks. børn og unge, at det er ok med afbrydelser i en samtale -. eller pådutter dem "power-pester" eller "plage-magt" - altså den markedsføringsstrategi, som reklamebranchen bevidst vælger at anvende overfor børn og unge, som ikke selkv har økonomiske ressourcer - for der er ingen tvivl om, at nogle børn med dette vil "falde i" i kampen om at opnå status og respekt i børnegruppen.
Teksten problematiserer forholdet mellem dét, at afbryde en samtale og dét, at opretholde respekten for individet - altså privat/offentligt.
Reklamebranchen "beskyldes" også for at være "børnehadere" - de elsker deres idevirksomhed og innovative evner mere end børnene - dette ses f.eks. med de såkaldte "hade-gaver", som er famtasiløse og af dårlig kvalitet og som børnene alligevel ikke gider, når det komme til stykket.
Politikerne har i dette et meget stort ansvar fremføres det i teksten - som de tilsyneladende fejler ligesom forskerne/de vidensprofessionelle gør med deres "hvad børn siger er altid rigtigt" - og dermed jo inddirekte undlader sig at guide ungerne på rette spor - også i denne sag.
Forældrene - som vælger denne sponsorerede mobil til deres børn - under samtidig værdien af en samtale som værende meningsfuld, respektfuld og gensidig.

Ingen kommentarer: