lørdag den 3. maj 2008

Medierne om Arto.dk

Søger man på infomedia popper der 564 artikler op om børn og arto indenfor de seneste 5 år..... - søger man indenfor de seneste 12 måneder er antallet 171 artikler - jeg har ikke læst hverken det hele eller halve - kun skæmmet overskrifterne - men dét, der umiddelbart springer mig i øjnene er bl.a.;

Blåstempling og chatmærke til Arto.dk - mærket gives, så man som bruger (og forælder) kan se, hvilke forholdsregler Arto.dk tager for at beskytte brugerne mod krænkelser

Avis søgte sex med mindreårige - en journalist ved Ekstra Bladet oprettede profil på Arto.dk og søgte uforpligtende sex, evt. mod betaling - ud af 50 piger svarede to på profilen - resten af pigerne enten afviste eller anmeldte profilen til Arto's admin

må desværre leve med, at der sker ulovligheder

der er dialog mellem børn og forældre om at bruge chat-siden.

Voksne bør vide mere om nettet

Mere forældreansvar, tak

Arto -ansat dømt for pædofili

Børn frygter ikke nettet

Børn ved, at der er frække tilbud derude

- hvilket igen giver mig følgende "filosoferende rynker i panden";

jeg tror, børn og unge idag tackler "livet" meget bedre end vi umiddelbart går og tror...

medierne synes at skulle have en syndebuk - uanset hvad, kan man fristes til at sige...

alle ved, at der foregår meget skidt på nettet -hvilket man nok aldrig vil kunne forhindre - man kan aldrig helgardere, men man kan - og skal! - selv gøre meget for at undgå dette....

forældre-ansvaret mangler - både i forhold til at have viden omkring nettet og sit barns generelle "liv og færden", men også i forhold til dét at tage ansvar for sit barn ....

2 kommentarer:

Claus Fuchs's blog sagde ...

Hej Tina. Jeg har kikket på de samme artikler, og det kom faktisk
bag på mig at der ikke var mere :"Arto må lukkes - det fordærger ungdommen" snak. Jeg synes i det store hele at der er en klar holdning til at Arto(og lign sider) er kommet for at blive, og at vi må få det bedste ud af det....(forældre ansvar, Chat sikkerhed mm). Selvfølgelig kunne mangler der noget info om det gode Arto bibringer... (fællesskab mm)

Tina Gøtke sagde ...

Hej Claus

Hmm...jeg synes faktisk, der i gennemgangen af artiklerne på infomedia, er overvejende meget kritisk om Arto - ikke decideret at "Arto må lukkes" men i hvert fald mange kritiske røster og løftede pegefingre - som jo inddirekte starter og fortsætter mediepanikkerne. Det er som om man bare skal have en syndebuk - for at kunne komme af med ens frustrationer over "det ukendte", dét man ikke forstår eller selv formår måske....

Men det er altså tankevækkende med folks for-forståelse/holdninger til Arto - spurgte forleden én af ungernes kammerater om han var på Arto.dk - nej, det er jeg ikke, selvom jeg godt må - jeg gider ikke for de snakker ikke pænt til hinanden derinde, sagde han